Õppereis HULLU TEADLASESSE ja SPORDIMUUSEUMISSE
Autor: Ülle Anier
4. klassidele toimus õppereis(13.02) Tartusse. Hullust teadlasest valisime programmi "Maa". Uurisime, milliseid muutusi toob endaga kaasa aastaaegade vaheldusmine looduses ja maakera erinevates piirkondades.
Kinnistasime IV klassi loodusõpetuse tundides õpitut. Õppisime, miks on nii, et ekvaatoril on ainult kaks aastaaega, kuid meil on neid 4. Püüdsime erinevate aastaaegadega kaasnevaid ilmastikunähtusi kirjeldama ja mõõtma. Õppetegevus oli lõimingutund, mis olid seotud matemaatika, loodusõpetuse, eesti kleele ja GLOBE projektiga.
Esmalt tuletasime meelde, mida üldse lapsed teavad ja mäletavad õppetunnist!Katsevahendid täispuhutud pall ja laelamp. Probleemülesanne: millest koosneb Maa?
Nagu meie vajame hapnikku, vajab hapnikku ka tuli.
Sooda ja äädikas tekitasid süsihappegaasi
Kuna süsihappegaas on raske, siis vajub see põhja
Valasime nähtamatu süsihappegaasi teise klaasi ja kui nüüd seda nähtamatut gaasi valati tulele, siis tuli kustus.
Kui võtta suur pudel, panna sinna sisse piiritust ja see õhku täis pumbata, siis tundub, et ei juhtu midagi, kuid kui pudel vabastada, käib pauk ja pudelis olev rõhk muutub ja pudelisse tekkis pilv.
seejärel õppisime termomeetrit
ja anemomeetrit
Vaatasime, mis juhtub, kui täispuhutud õhupalli põletada.
Uh, pauk ja tükid!
Palju siis õhutemperatuur ikka on, kas 2,3 kraadi või 23 kraadi?
Õp Maris tuli appi!
ja siis proovisime, mis juhtub, kui veega täidetud õhupall põlema panna?
lapsed jooksid eemale, et mitte märjaks saada, aga ei juhtunudki midagi, sest vesi jahutas leeki!
seejärel räägiti Maa magnetväljast
Vee erinevatest olekutest
ja lõpuks püüdsime ka ise magnetit teha.
selleks oli tarvis anumat, küpsetuspaberit ja vett ning nõela.
Valasime vee anumasse, torkasime nõela läbi paberi ja tekitasime pindpinevusjõu, mis hoidis nõela veepinnal ujumas.
määrasime põhjasuuna!
ja vaatasime, mis juhtub meie kompassiga, kui siia tuua magnet.
Meie kompassid
ja katsevahendid
ja lõpetuseks tehti katse vedela lämmastikuga
kui panna õhupall vedelasse lämmastikku, siis tõmbus õhupall kokku
soojas toas paisus õhupall taas suureks!
Kui aga valada vedelasse lämmastikku vett, siis tekitab see rünkpilve!
oh seda lusti!
ja kui 60 minutiline koolitund lõppes oli meil kohvritäis tarkust!
Õpitulemused:
Õpilane
- teab, et looduses aset leidvad muutused sõltuvad aastaaegadest ning valgusest ja soojusest );
- märkab muutusi looduses ja seostab neid aastaaegade vaheldumisega ning kirjeldab aastaajalisi muutusi;
- mõistab, et aastaajalised muutused mõjutavad tema enda ja teiste elu;
- oskab mõõta erinevaid ilmastikunähtusi nagu õhutemperatuur, tuule suund ja kiirus, sademed, pilvisus.
- oskab teha koostööd;
- oskab teha lihtsat kompassi
seejärel läksime edasi Hullu teadlase kabinetti!
avastamisrõõmu jätkus kõikidele!
Prillid keerasid vaadatava objekti tagurpidi!
Selles ruumis oli kõikide lemmikuks koht, kus pidi ära arvama, mis on peidetud ava taga!
Herbaarium, mis oli aastast 1818
Enne ruumist väljumist proovisime kõndida ajaloo peal
Ja siis suundusime edasi seikluste poole!
Aga milline siis on HULL TEADLANE?
Kas selline?
Või selline?
Spordimuuseumis osaleme programmis"Kuldne Lurich"
Lõiming eesti keele, loodusõpetuse, matemaatika, opioskuste teadmised ning VUNK liikumise ja ettevõtlikkusega. Eesti Spordi- ja Olümpiamuuseumi heal sõbral, kirjanik Mika Keränenil ilmus 2014. aastal lõpul seiklustest tulvil raamat “Kuldne Lurich”, mille peategelasteks olid noored Supilinna detektiivid, kes otsisid spordimuuseumis kaduma läinud kuldset Georg Lurichi kuju. Kas muuseumist võib endiselt leida peidetud varandusi, saavad AG neljandikud kindlasti teada, kui lahendavad saladuse läbi õppeainete ja liikumise.
Kes oli Georg Lurich?Tuli infot kuulata, sist see oli vihje otsinguteks!
Siin klaasi taga on ripats, mille Lurich võttis hammaste vahele, riputas selle otsa 6 puuda (100 kg) suhkrut ja läks 2 km läbi Tartu.
Moodustasime 4-5liikmelised võistkonnad. Need, kes pidid oma aega ootama, tegid näiteks rehvivahetust
või sõitsid rallit
Ja siis algas mäng!
Tuli siseneda pimedasse keldrisse!
valgust andis vaid taskulamp!
Küsimused olid peidus, kuid kõik leidsime üles
ja lahendamine oli kergem, kui eelnevalt korralikult kuulasid.
Päris palju tuli kasuks matemaatiline kirjaoskus
siis sai vahepeal mängida ja võistelda
või hoopis mööda seina üles ronida
vahepeal sai jäätist süüa ja malet mängida
~ või jalkat taguda
seejärel tegime õppetunnist kokkuvõtte ja vaatasime, kas me leidsime õige koodi!
Jehhuuu! Kood sai leitud ja
Meie lahe seltskond said kõik targemaks!
Just meie olimegi VÕITJAD!
Enne koju minekut tuli veel rehvivahetus teha
rallit sõita
Matemaatikat kasutada VUNKliikumises
veelkord võistelda ja õpioskuste tunnis õpitut meenutada
Meie võrratu päev lõppes KALEVI kommivabrikus!
Lahe reis oli!
No comments:
Post a Comment